Czasowa organizacja ruchu
Czasowa organizacja ruchu rodzaj organizacji ruchu opracowywany na potrzeby prac (nie tylko budowlanych) w pasie drogowym. Organizacja ruchu na czas budowy ma zapewnić bezpieczeństwo użytkowników drogi jak i pracownikom wykonującym niezbędne prace np. remont nawierzchni, koszenie trawy, montaż reklamy czy konserwacja oświetlenia. Taka organizacja ruchu wymagana jest w praktyce zawsze, gdy z robotami ingeruje się w pas drogowy lub bezpośrednio na niego wpływa. Niezbędny jest więc projekt organizacji ruchu, zatwierdzony przez uprawniony organ.
Co powinien zawierać projekt czasowej organizacji ruchu?
Jak każdy projekt czasowej organizacji ruchu powinien zawierać:
- plan orientacyjny (skala 1:10000 – 1:25000),
- plan sytuacyjny (skala 1:500 – 1:0000),
- opis techniczny zawierający:
- opis występujących zagrożeń lub utrudnień,
- zakres planowanych robót,
- podział na etapy realizacyjne,
- stan pasa drogowego po wykonaniu robót;
- przewidywany termin wdrożenia organizacji ruchu,
- czas trwania robót,
- przewidywany termin przywrócenia stałej (obowiązującej na drodze) organizacji ruchu,
- nazwisko i podpis projektanta.
Jak widać, zakres projektu organizacji ruchu na czas budowy nie różni się zasadniczo od projektu stałej organizacji ruchu. Zawiera kilka rozszerzeń związanych z prowadzonymi pracami jak i podziałem na etapy czy opis występujących zagrożeń. Uwagę należy przede wszystkim zwrócić uwagę na podział na etapy realizacyjne.
Opis zagrożeń i utrudnień
Podczas wszelkich prac budowlanych prowadzonych w pasie drogowym występują liczne zagrożenia i utrudnienia – zarówno dla uczestników ruchu jak i dla pracowników budowlanych. Niełatwo jest zarówno kierować pojazdem pomiędzy pachołkami jak i pracować “pod ruchem”. W zależności od lokalizacji robót – chodnik, jezdnia, pas środkowy – zagrożenia i utrudnienia mogą się różnić. Należy je wszystkie opisać tak by organ zarządzający ruchem miał ich świadomość i mógł podjąć ewentualne środki zapobiegawcze.
Podczas prac budowlanych najczęściej mamy do czynienia z postojem pojazdów np pojazdu ciężarowego czy betoniarki. W pobliżu wykopu pracują i poruszają się różne maszyny budowlane – koparki, ładowarki, które mogą od czasu do czasu utrudniać ruch.
Zakres planowanych robót
Opis rozwiązań projektowych powinien również zostać włączony do projektu organizacji ruchu. Każdy rodzaj prac wymaga podjęcia innych czynności. Dla osoby która projekt opracowuje technologia wykonywania prac jest znana ale dla zarządzającego ruchem już niekoniecznie. Należy opisać nawet poglądowo co i w jakim zakresie będzie wykonywane np.: budowa odcinka kanalizacji sanitarnej metodą wykopową.
Podział na etapy
Podział na etapy realizacyjne wynika bezpośrednio z przyjętej technologii wykonywania prac, których czasowa organizacja ruchu dotyczy. Jeśli wykonywany jest np. odcinek kanalizacji sanitarnej przechodzący w poprzek drogi to roboty będą przeprowadzane połówko aby nie zamykać całkowicie ruchu. W pierwszym etapie zostanie wykonany odcinek kanalizacji na lewym pasie ruchu, a w drugim na prawym pasie ruchu. To samo dotyczy remontu nawierzchni (bez całkowitego zamknięcia drogi). Prace będą wykonywane na jednym pasie ruchu, a później na drugim.
Podział na etapy dobrze jest oznaczyć na rysunku zbiorczym aby w prosty sposób można było wskazać np której części jezdni dany etap dotyczy. Każdy etap wiąże się oczywiście z oddzielnym oznakowaniem. W uproszczeniu można przyjąć, że każdy etap realizacyjny jest “oddzielnym” projektem organizacji ruchu (z punktu widzenia oznakowania).
Stan pasa drogowego
Roboty w pasie drogowym zazwyczaj ingerują w konstrukcje jezdni czy chodnika. Podczas wykopów następuje uszkodzenie nawierzchni, którą należy naprawić i doprowadzić do stanu sprzed robót. Do tego celu służy projekt odbudowy nawierzchni, który powinien zostać sporządzony przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia, a także zostać zaakceptowany przez zarządcę drogi.
Projekt czasowej organizacji ruchu
Projekt czasowej organizacji ruchu powinien również zawierać informacje o terminach wdrożenia czasowej organizacji ruchu jak również termin przywrócenia docelowej organizacji ruchu. W przypadku gdy czasowa organizacja ruchu przewiduje sygnalizację świetlną, należy opracować stosowne programy.