Oznakowanie parkingu – parkingi naziemne
Wszystkie zastosowane znaki pionowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego powinny być zgodne z aktualnymi przepisami prawa. Oznakowanie parkingu bez względu na to czy jest to parking na drodze wewnętrznej czy publicznej, powinno być zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach oraz z załącznikami do rozporządzenia (i późniejszymi zmianami). Dla każdego parkingu po którym poruszają się pojazdy powinien być również sporządzony projekt organizacji ruchu na podstawie którego znaki są wynoszone w terenie. Projekt organizacji ruchu stanowi podstawę oznakowania parkingu.
Dla każdego parkingu powinien zostać sporządzony projekt organizacji ruchu.
Projekt organizacji ruchu
Projekt organizacji ruchu jest dokumentacją techniczną zawierającą informacje dotyczące lokalizacji poszczególnych znaków drogowych oraz sposobu ich umieszczenia na parkingu. Projekt taki powinien być sporządzony nie tylko ze względów formalnych, ale również ze względów praktycznych – dysponując projektem oznakowania parkingu można sprawnie zarządzać parkingiem oraz dbać o utrzymanie i prawidłowy stan znakowania. W przypadku gdy znak zostanie zniszczony lub skradziony w łatwy sposób można przywrócić organizację ruchu.
Sporządzając projekt organizacji ruchu warto przeprowadzić analizę istniejącej organizacji ruchu czy jest efektywna – być może zmiana kierunku jazdy, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego i zmiana kąta miejsc parkingowych pomoże usprawnić ruch na parkingu lub zwiększyć jego pojemność. Jeśli na parkingu występuje problem z nieprawidłowym parkowaniem warto rozważyć rozmieszczenie elementów uniemożliwiających takie parkowanie poprzez zastosowanie np. słupków blokujących lub barierek.
Oznakowanie poziome
Miejsca przeznaczone na postój pojazdów na parkingu powinny być wyznaczone za pomocą linii P-18 (lub P-19), w zależności od przyjętego sposobu parkowania. Do oznakowania miejsc zastrzeżonych tylko dla osób niepełnosprawnych dodatkowo należy zastosować znak P-24 (symbol osoby niepełnosprawnej). Miejsce takie może być też oznakowane za pomocą linii P-20 tzw “koperta”. Bez względu jednak na przyjęty sposób oznakowania, miejsce dla osób niepełnosprawnych powinno posiadać nawierzchnię barwy niebieskiej.
Na parkingu warto stosować również oznakowanie w formie strzałek (oznakowanie P-8) wskazujących kierunki ruchu na danej jezdni manewrowej parkingu. Oczywiście wprowadzenie ruchu jedno lub dwukierunkowego powinno być poprzedzone analizą efektywności danego rozwiązania. Oznakowując parking, ze względów bezpieczeństwa należy na przecięciach dróg powtórzyć zasady pierwszeństwa wyznaczone przy pomocy znaków pionowych, stosując np. oznakowanie w formie trójkątów – linii P-13 lub linii warunkowego zatrzymania P-14 wskazującej na skrzyżowania równorzędne.
Malowanie linii – oznakowanie poziome
Należy dobrać odpowiednią technologię wykonania oznakowania poziomego, która zależy od typu (rodzaju) nawierzchni na parkingu. Oznakowanie poziome można podzielić na dwa główne rodzaje: grubowarstwowe i cienkowarstwowe. Oznakowanie parkingu przy pomocy oznakowania cienkowarstwowego jest zalecane w przypadku nawierzchni innych niż bitumiczne (np kostka betonowa) oraz w przypadku nowych organizacji ruchu. Takie oznakowanie jest łatwiejsze do usunięcia niż grubowarstwowe w przypadku gdy zajdzie konieczność zmiany organizacji ruchu.
Oznakowanie parkingu przy pomocy technologii grubowarstwowej na pewno będzie trwałe – pierwsza zima oraz większy ruchu pojazdów na pewno nie spowodują zaniku namalowanych linii. Taki rodzaj oznakowania warto wprowadzić dopiero gdy organizacja ruchu “przyjmie” się i nie będą konieczne żadne korekty. Przy wyborze technologii wykonania warto skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie – pomoże przy doborze technologii.
Oznakowanie na kostce częściowo wytarte. Wałbrzych
Oznakowanie na chodniku o nawierzchni bitumicznej. Wałbrzych
Oznakowanie pionowe
Oznakowanie parkingu raczej nie kojarzy się z dużą ilością znaków pionowych, które spotkać możemy na drogach. Ilość znaków – z racji małych prędkości poruszania się pojazdów oraz ograniczonej dostępności miejsca – ograniczana jest do niezbędnego minimum. Na parkingach zaleca się stosować znaki z grup wielkości Małe lub Mini – większe znaki mogą naruszać skrajnie drogową i być bardziej podatne na zniszczenia. Oczywiście wszystkie znaki muszą być zgodne z Rozporządzeniem oraz wynikać z zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.
Zakres stosowania oznakowania pionowego wynikał będzie z przyjętej organizacji ruchu – czy wyznaczone jest pierwszeństwo przejazdu, czy też będzie obowiązywała reguła prawej strony i równorzędność wszystkich skrzyżowań. Oznakowaniem pionowym powinny być też oznakowane wszystkie miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz inne zastrzeżone miejsca. Jeśli na parkingu obowiązuje konkretny sposób parkowania – np prostopadle do krawężnika, wówczas pod znakiem D-18 można umieścić tabliczkę T-30 wskazującą konkretny sposób parkowania.