Sygnalizacja świetlna dla rowerzystów
W ostatnich kilku latach w Polsce zwłaszcza w większych ośrodkach takich jak Wrocław czy Warszawa, nastąpił dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej. Dla niektórych rower stał się podstawowym środkiem transportu, a miasta zaczęły inwestować w wypożyczalnie rowerów. Powstało wiele kilometrów nowych dróg rowerowych, a także przejazdów rowerowych – również tych osygnalizowanch. Pojawiła się więc konieczność uregulowania i dostosowania przepisów dotyczących sygnalizacji świetlnej do aktualnych trendów. W tym celu wydano Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, które weszło w życie we wrześniu 2015r. Wprowadzono w nim m.in nowe rodzaje sygnalizatorów dla rowerzystów oraz nowe rozwiązania organizacji ruchu takie jak łączone przejazdy dla rowerzystów z przejściami dla pieszych.
Sygnalizatory dla rowerzystów
Wraz z aktualizacją Rozporządzenia, pojawiły się nowe typy sygnalizatorów – sygnalizatory dla rowerzystów. Sygnalizacja świetlna została więc uzupełniona o nowy rodzaj urządzeń. Do standardowych sygnalizatorów dodano symbol roweru oraz ustalono wielkość soczewki na 200mm. Sekwencja nadawanych sygnałów pozostała niezmieniona w stosunku do tych obowiązujących w Polsce dla ruchu ogólnego. W dalszym ciągu obowiązuje następująca sekwencja: czerwony -> czerwony i żółty -> zielony -> żółty -> czerwony. Sygnalizatory wyglądają następująco:
Sygnalizator ogólny:
Sygnalizator kierunkowy:
Oczywiście sygnalizator kierunkowy występuje w różnych odmianach – w zależności od struktury kierunkowej na pasie ruchu dobiera się odpowiedni symbol strzałek.
Program sygnalizacji
Zmianie uległy również elementy programów sygnalizacji świetlnej. Wprowadzono nową wartość prędkości ewakuacji dla strumieni rowerzystów – 4,2m/s. Zmiana ta istotnie różnicuje więc prędkości ewakuacji pieszych i rowerzystów (dotychczas rowerzyści ewakuowali się z prędkością 2,8 m/s). Można więc znacząco wydłużyć nadawanie sygnału zielonego na przejeździe w stosunku do przejścia dla pieszych. Zwiększenie prędkości do 4,2m/s pozwala również choć trochę zmniejszyć czas międzyzielony dla sygnalizatorów S-1a i S-3a.
Wraz z aktualizacją rozporządzenia pojawiła się jeszcze jedna istotna zmiana w programach sygnalizacji. Wprowadzono jako kolizję niedozwoloną, kolizję tzw “zielonej strzałki” (czyli sygnalizator S-2) z dowolnym strumieniem rowerzystów. Powoduje to więc konieczność obliczania minimalnych czasów międzyzielonych pomiędzy takimi grupami oraz wpisywanie ich do tabeli czasów międzyzielonych. Nie powinny więc już jednocześnie być nadawane sygnały na sygnalizatorze S-2 oraz S-1a, S-3a i S-6. Co ważne – ustawodawca nie przewidział terminu wprowadzenia takiej zmiany ani nie zobowiązał zarządców ruchu/dróg do aktualizacji programów. Cały czas więc będzie można spotkać takie kolizje, które w świetle nowych przepisów są niedopuszczalne. Oczywiście nowe sygnalizacje świetlne bezwzględnie powinny już uwzględniać najnowsze wytyczne.
Sygnalizacje świetlne – przykłady
Rozporządzenie obowiązuje już jakiś czas wobec czego powstały już sygnalizacje oparte o nowe przepisy. Nowe sygnalizatory przestały już dziwić na skrzyżowaniach a rowerzyści przyzwyczaili się już do nowych rozwiązań. Kursanci i kandydaci na kierowców również uczą się z podręczników zaktualizowanych o powyższe zmiany. Wydaje się więc, że nowe sygnalizatory “przyjęły się”. Poniżej przedstawiono kilka zdjęć obrazujących nowe sygnalizatory dla rowerzystów na przykładzie sygnalizacji we Wrocławiu.
Wrocław. Plac Legionów. Sygnalizator S-1a
Wrocław. Skrzyżowanie ul. Wiejskiej i Alei Piastów. Sygnalizator S-1a