Sygnalizacja świetlna | Wrocław | Detekcja
We Wrocławiu sygnalizacja świetlna zainstalowana jest na ponad 150 skrzyżowaniach (dla porównania sygnalizacja świetlna w Jeleniej Górze to około 40 skrzyżowań) z czego duża część została włączona do ITS Wrocław czyli Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem. Z racji zmiennej charakterystyki ruchu dla zapewnienia większej przepustowości, skrzyżowania (a przynajmniej część) objęta jest sterowaniem akomodacyjnym opartym o detektory. We Wrocławiu wykorzystuje się praktycznie wszystkie rodzaje detektorów – począwszy od najprostszych przycisków dla pieszych do zaawansowanych pętli indykcyjnych rozpoznających m.in kierunek jazdy tramwaju i numer boczny pojazdu.
Detekcja pojazdów
Detekcja pojazdów we Wrocławiu, w związku z ITS opiera się głównie na detekcji wideo, czyli detekcji tzw wirtualnej przy wykorzystaniu specjalnych kamer. Kamery instaluje się nad pasami ruchu na bramownicach sygnalizacyjnych. W polu patrzenia kamery definiuje się powierzchnie (detektory), które wykrywają przejeżdżające lub stojące pojazdy. Oprócz kamer wideo i detektorów wirtualnych we Wrocławiu wykorzystuje się również pętle indukcyjne umieszczone w nawierzchni oraz detektory radiowe wykrywające pojazdy zbliżające się do skrzyżowania. Wybrane sygnalizacje świetlne oparte o detekcje radarową, mogą po wykryciu pojazdu jadącego z prędkością większa niż dozwolona, nadać sygnał czerwony, skutecznie wymuszając respektowanie jazdy z przepisami.
Detekcja tramwajów
Wprowadzając ITS, Wrocław wykonał bardzo duży skok technologiczny jeśli chodzi o sterowanie i priorytetowanie komunikacji zbiorowej. Wraz z pojawieniem się nowego systemu wprowadzone zostały inteligentne pętle indukcyjne – CAPSYS – które potrafią rozpoznać i odróżnić tramwaj od innych użytkowników ruchu dodatkowo odczytując parametry przejeżdżającego tramwaju. Uzupełnieniem pętli CAPSYS jest detekcja radiowa, która potrafi wykryć zbliżający się pojazd z odległości ponad 200 metrów, co pozwala na bezstratne i pełne udzielenie priorytetu pojazdowi szynowemu na skrzyżowaniu. Oczywiście mimo wprowadzonych nowoczesnych rozwiązań w dalszym ciągu z powodzeniem wykorzystuje się czujniki trakcyjne jak i sygnały pochodzące od zwrotnic, które stanowią uzupełnienie detekcji nowej generacji.
Detekcja pieszych i rowerzystów
Wrocław jest miastem, które raczej stara się być przyjaznym dla pieszych, przynajmniej jeśli chodzi o sygnalizację świetlną. W przeciwieństwie do innych większych miast, przycisków dla pieszych (rowerzystów) jest bardzo mało, praktycznie nie stosuje się takiego rozwiązania. Oczywiście przyciski są instalowane w miejscach gdzie ruch pieszy jest znikomy lub wymaga priorytetowania, jednakże są to raczej wyjątki od reguły. Piesi jak i rowerzyści otrzymują sygnał zielony w każdym cyklu. W miejscach w których detekcja pieszych jest potrzebna, stosuje się zwykle przyciski zarówno dla pieszych jak i rowerzystów. Ostatnio jednak z związku ze zmianami w prawie, detekcję rowerzystów opiera się o detekcję radarową lub pętle indukcyjne.