Vissim jest programem niemieckiego producenta – firmy PTV, który umożliwia tworzenie m.in mikrosymulacji ruchu drogowego i ulicznego. W programie można zamodelować praktycznie dowolne skrzyżowanie, węzeł drogowy – a nawet całą siatkę drogową. Na przygotowane i skalibrowane modele można nałożyć ruch drogowy w każdej konfiguracji, co pozwala na testowanie projektowanej infrastruktury przy różnym natężeniu ruchu i strukturze rodzajowej ruchu. Wyniki symulacji ruchu z powodzeniem można wykorzystywać przy optymalizacji i projektowaniu nowych dróg i ulic. Przykładowy zrzut ekranu z programu przedstawiony został poniżej.
Mimo, że Vissim umożliwia głównie mikroskopowe symulacje ruchu, możliwa jest również symulacja kilkudziesięciu skrzyżowań jednocześnie, co pozwala modelować całe ciągi skoordynowane lub nawet całe miasta. W swoim działaniu Vissim wykorzystuje model jazdy za liderem, dzięki czemu wyniki symulacji są bardzo zbliżone do rzeczywistego ruchu. Producenci oprogramowania oprócz samochodów umożliwi również symulację pojazdów szynowych, pieszych i rowerzystów. Pozwala to na umieszczenie wszystkich uczestników ruchu drogowego w jednej symulacji i sprawdzenie wzajemnej interakcji między nimi. Oprogramowanie firmy PTV, zapewnia symulacje nieopartą o zasadę jeden pas ruchu – jeden pojazd. Vissim wykorzystuje „non-lane based behaviour”, który pozwala na wzajemne wyprzedzanie się pojazdów w obrębie jednego pasa ruchu, co z powodzeniem wykorzystuje się w symulacji ulic z uwzględnieniem ruchu rowerowego.
Modelowanie programów pracy sygnalizacji świetlnej stanowi nieodłączny element symulacji ruchu w mieście. Vissim, dzięki wbudowanym narzędziom umożliwia zaprogramowanie praktycznie dowolnego algorytmu sterowania. Wykorzystując symulacje ruchu można więc m.in optymalizować długości sygnału zielonego w poszczególnych grupach, jak również dopasować offsety poszczególnych skrzyżowań. Vissim pozwala na symulację praktycznie każdego rodzaju programu sygnalizacji świetlnej – od stałoczasowych przez akomodacyjne i acykliczne do sygnalizacji wahadłowych.
Vissim pozwala na umieszczanie w symulacji pieszych, którzy wchodzą w interakcję z symulowanymi pojazdami – samochodami, autobusami i tramwajami. Zachowanie pieszych modelowane jest na innej zasadzie niż pojazdów, dzięki czemu ruch pieszych jest naturalny i zbliżony do rzeczywistego. Symulacja ruchu pieszego, zwłaszcza przy programach sygnalizacji świetlnej z sygnalizatorami warunkowymi ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście przepustowości skrzyżowania ale również w dobrze i optymalizacji faz ruchu. Możliwość symulowania w programie Vissim ruchu pieszego daje również szanse optymalizacji ruchu pieszego na skrzyżowaniu – pozwala zweryfikować i dostosować długości sygnału zielonego na przejściach dla pieszych.
Vissim umożliwia symulacje i modelowanie praktycznie dowolnej konfiguracji struktury pasów na wlotach skrzyżowań, co daje możliwość wyboru optymalnego rozwiązania przy priorytetowaniu komunikacji zbiorowej – autobusów czy tramwajów. Przeprowadzone symulacje w Vissim pokazują jak zmieniają się czasy przejazdów w każdym wariancie. Pozwala to na optymalizację liczby zatrzymań i ograniczeie strat z tym związanych.