Długość pojazdu w kolejce
Przy projektowaniu nowych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zachodzi konieczność dobrania takiej długości pasów ruchu aby zapewnić możliwość akumulacji pojazdów oczekujących na przejazd przez skrzyżowanie. Przede wszystkim należy dysponować prognozą ruchu lub pomiarem ruchu istniejącego. Sytuacja, w której pojazdy nie mieszczą się na pasie ruchu i blokują sąsiedni pas należy uznać za niedopuszczalną.
Metody uproszczone
Do wyznaczenia średniej długości pojazdu w kolejce posłużyć mogą coraz popularniejsze miejskie systemy informacji przestrzennej, zawierające zdjęcia lotnicze/satelitarne obszarów miast. W ostatnich latach nastąpił znaczący skok w dostępie do tego typu platform, co pozwala na indywidualną analizę praktycznie każdego większego miasta lub jego dzielnic. My wyznaczymy średnią długość pojazdu w kolejce na przykładzie Wrocławia – skorzystamy z Systemu Informacji Przestrzennej Wrocławia – Ortofotomapy. Oczywiście należy mieć na uwadze, że nie są to metody akademickie, jednakże jak pokazuje praktyka w zupełności wystarczają do odpowiedniego doboru długości pasów/cyklu. Wszystko zależy od miejsca, i charakterystyki ruchu (przy krótki pasach lub miejscach gdzie inni mogą wymuszać pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu), kierowcy zachowują mniejsze odstępy pomiędzy pojazdami.
Analiza miejsc
Załóżmy, że interesuje nas ruch samochodowy lekki (bez pojazdów typu TIR) i Obwodnica Śródmiejska Wrocławia (ul. Klecińska, Hallera, Armii Krajowej). Miejsc na tej ulicy z tworzącymi się kolejkami na szczęście nie brakuje, więc nie będzie problemu z analizą.
- Skrzyżowanie Grabiszyńska / Hallera (tzw FAT) – wlot ul. Grabiszyńska od centrumW kolejce oczekuje 16 pojazdów i zajmują około 106m, co daje ok. 6,6m na pojazd.
2. Skrzyżowanie Hallera / Mielecka – wlot od ul. Hallera od strony ul. Powstańców ŚląskichW kolejce oczekuje 8 pojazdów i zajmują około 51m, co daje ok. 6,4m na pojazd.
3. Skrzyżowanie Powstańców Śląskich / Wiśniowa / Hallera- wlot od ul. WiśniowejW kolejce oczekuje 8 pojazdów i zajmują około 52m, co daje ok. 6,5m na pojazd.
Podsumowanie
Jak widać na powyższych przykładach, do obliczeń najlepiej przyjmować 6,5m na pojazd. Należy więc założyć, że razem z odstępami średnia długość pojazdu w kolejce wynosi 6,5m. Można spotkać inne wartości (zwykle mniejsze jak np 6m) jednakże odradzałbym przyjmowanie odległości mniejszej niż 6,5m. Rozwój motoryzacji oraz zmiana trendów (coraz więcej jest na ulicach SUVów, auta miejskie też są coraz większe) powoduje, że pojazdy zajmują coraz więcej miejsca, a co za tym idzie, istnieje potrzeba projektowania coraz dłuższych pasów ruchu.